• Endelig konsesjon i Ullsfjord, Troms

Ritaelva

Torsdag fikk Ullsfjordprosjektene endelig konsesjon fra Olje- og energidepartementet (OED). Ritaelva og Sveinsgård kraftverk vil bidra med ca. 47 GWh fornybar energi årlig når de settes i drift.

• Utbytte for første gang siden 2013

Adm. dir. Eirik Frantzen

Med et årsresultat på 120,4 millioner (etter skatt) og en betydelig forbedring i konsernets finansielle bæreevne har Nordkraft nådd sine første milepæler mot å komme i posisjon til å gripe mulighetene, visjonen i strategiplanen. Etter flere år med omstilling og null utbytte til eierne, foreslås nå et utbytte på 25 millioner kroner.

• Nordkraft selger Tokagjelet vannkraftprosjekt til Clemens Kraft

Foss Tokagjelet

Nordkraft selger sitt vannkraftprosjekt Tokagjelet (ca. 76 GWh) i Kvam herad til Clemens Kraft. Nordkraft skal være operatør for kraftverket når det kommer i drift. I tillegg er det inngått et samarbeid hvor Nordkraft vil bistå Clemens Kraft med utvikling av prosjekter fremover.

• Naboer i positiv prosess

Ballangen Energi og Nordkraft er i en positiv dialog der sammenslåing av strømnettet er den største av flere endringer.

• Bedre hurtiglading for elbilister i Narvik

Nordkraft selger hurtigladerne ved Nordkraft Arena til Fortum. Hensikten er å gi bedre tjenester til den stadig økende mengden elbilister med behov for rask lading.

• Positivt årsresultat to år på rad

Med et resultat før skatt på 73,5 millioner, ble 2016 andre året på rad med positivt årsresultat for Nordkraft. Resultatet i 2015 var 49,2 millioner. Etter tre år med betydelige tap har kostnadsreduksjonene gitt effekt. Kombinert med nye inntekter sikrer dette lønnsom drift selv med lave kraftpriser. Det anses fortsatt ikke forsvarlig å utbetale utbytte til eierne.

• Refinansiering i Nordkraft

Nordkraft har tegnet en ny låneavtale med et fellesskap av DNB, Swedbank og Sparebanken Narvik med virkning fra 31. mars 2017. Finansieringen som nå er på plass er et viktig steg i riktig retning av flere grunner.

Postadresse:
Nordkraft AS