• Nordkraft 2014 - Bedre enn planlagt, men langt igjen

Årsresultatet for 2014 ble -26 millioner før skatt, mot -140 millioner i 2013. Hovedårsaken til forbedringen er reduserte kostnader, men det er også mindre nedskrivninger enn året før.

• Fra krise og omstilling til fokus på nye muligheter

Det er tegnet en toårig låneavtale med et fellesskap av DNB og Sparebanken Narvik. Dette er en veldig viktig milepæl for Nordkraft. Finansieringen sikrer både god driftslikviditet og gjør det samtidig mulig å arbeide med utvikling av nye og lønnsomme prosjekter.

• Dårlig årsresultat for Nordkraft i 2013

Regnskapet for 2013 viser svake tall for Nordkraft Årsresultatet ble på minus 109,3 mill kr (minus 141,6 mill kr før skatt). Selv om det er bedre enn i 2012, er det svært negativt og understreker behovet for den omfattende omstillinga som selskapet fortsatt har fullt fokus på, ett år etter at den startet.

• Ingen kjøpere til Fjellkraft, Nordkraft legger ned datterselskapet

Etter å ha forsøkt å selge datterselskapet Fjellkraft siden høsten 2013, har Nordkraft konkludert med at det ikke er salgbart og har besluttet å legge ned selskapet og si opp de 14 medarbeiderne. Nedleggelsen av Fjellkraft er ett av en rekke tiltak for å bedre økonomien i Nordkraft.

• Kald vind gir varme til Narvik

Været har med null nedbør i januar satt ny rekord i Narvik. Men vind har det vært mye av, og den har sørget for nok en rekord: produksjonsrekord for Nygårdsfjellet vindpark.

• Fra Narvik Energinett til Nordkraft Nett

I forbindelse med at nye Nordkraft nå tar form, ønsker konsernet å ha en enkel og tydelig profil. Kunder vil først og fremst merke det på at Narvik Energinett bytter navn til Nordkraft Nett.

• Nye ledere i Fjellkraft

Nordkraft-konsernet er inne i en omstillingsfase. Som et ledd i dette, må Nordkraft dempe ambisjonene om utbygging av småkraftverk. En del av porteføljen skal beholdes og bygges ut. Resten skal selges, sammen med en del av datterselskapet Fjellkraft. For å sikre kontinuitet i virksomheten etter at salget er gjennomført, er selskapets gründere Thorstein Jenssen og Halvor Vislie ansatt som henholdsvis administrerende direktør og finansdirektør i Fjellkraft.

• Nye Nordkraft

Nordkraft er i en vanskelig situasjon. Det krever ei omfattende omstilling. Styret vedtok omstillingsplanen som adm. direktør Eirik Frantzen la fram 15. mai. Nedbemanning er dessverre blant tiltakene.

Postadresse:
Nordkraft AS