• Nordkraft 2015 – over på plussiden etter tøff omstilling

Pressemelding: For første gang siden 2011 viser årsresultatet for 2015 plusstall. 46,8 mill kr før skatt er en forbedring på 113,3 millioner fra 2014. Hovedårsaken til forbedringen er betydelig reduserte kostnader gjennom en kraftig omstilling som startet i 2013.

• Endelig konsesjon for Sørfjord vindpark

Sørfjord i Tysfjord kommune

- Det er svært gledelig at Olje- og energidepartementet har gitt Sørfjord vindpark i Tysfjord kommune konsesjon. Denne avgjørelsen er og har vært viktig for hele regionen, sier seksjonssjef i Nordkraft Jon Ingebrigtsen.

• Selger småkraftverk – blir operatør for ny eier

Nordkraft selger sin portefølje på 13 småkraftverk til britiske SL Capital Partners. Dette gjøres for å redusere den høye gjeldsbelastninga. Nordkraft skal være operatør for kraftverkene for den nye eieren. I avtalen er det også en intensjon om å bygge ut nye småkraftverk, selge disse videre og operere også dem. Nordkraft skal ha et industrielt fokus og skiller derfor eierrollen fra operatørskap. Dette er et uvanlig skritt i norsk kraftbransje.

• Nordkraft 2014 - Bedre enn planlagt, men langt igjen

Årsresultatet for 2014 ble -26 millioner før skatt, mot -140 millioner i 2013. Hovedårsaken til forbedringen er reduserte kostnader, men det er også mindre nedskrivninger enn året før.

• Fra krise og omstilling til fokus på nye muligheter

Det er tegnet en toårig låneavtale med et fellesskap av DNB og Sparebanken Narvik. Dette er en veldig viktig milepæl for Nordkraft. Finansieringen sikrer både god driftslikviditet og gjør det samtidig mulig å arbeide med utvikling av nye og lønnsomme prosjekter.

• Dårlig årsresultat for Nordkraft i 2013

Regnskapet for 2013 viser svake tall for Nordkraft Årsresultatet ble på minus 109,3 mill kr (minus 141,6 mill kr før skatt). Selv om det er bedre enn i 2012, er det svært negativt og understreker behovet for den omfattende omstillinga som selskapet fortsatt har fullt fokus på, ett år etter at den startet.

• Ingen kjøpere til Fjellkraft, Nordkraft legger ned datterselskapet

Etter å ha forsøkt å selge datterselskapet Fjellkraft siden høsten 2013, har Nordkraft konkludert med at det ikke er salgbart og har besluttet å legge ned selskapet og si opp de 14 medarbeiderne. Nedleggelsen av Fjellkraft er ett av en rekke tiltak for å bedre økonomien i Nordkraft.

• Kald vind gir varme til Narvik

Været har med null nedbør i januar satt ny rekord i Narvik. Men vind har det vært mye av, og den har sørget for nok en rekord: produksjonsrekord for Nygårdsfjellet vindpark.

Postadresse:
Nordkraft AS