Hvassing har takket ja til et tilbud som prosjektdirektør for Afrika i selskapet Aqua Imara, lokalisert til Maputo i Mocambique. Agua Imara har som mål å være en langsiktig industriell investor innenfor fornybar energi i Afrika og Sentral-Amerika med fokus på vannkraft.

– Når du først har fått smaken på dette fantastiske kontinentet, er det ikke lett å holde seg unna, forteller Hvassing. - Da dette tilbudet kom, måtte vi ha grundige familieråd. Vi kom til at dette passet godt for oss nå.

Han har i to og et halvt år ledet veksten i det Narvik-baserte konsernet.
- Det har vært en utrolig spennende tid i Nordkraft, med kraftig vekst og utbygging av ny fornybar energi, forteller Hvassing. Nygårdsfjellet vindpark trinn 2 er på plass. Samtidig bygger vi en rekke nye småskala vannkraftverk, både i Nord-Norge og på Vestlandet. Vi har også planer for å bygge ut mange flere.

De siste fire årene har Nordkraft vokst fra ca 100 til ca 170 ansatte.
– Det er utrolig mange dyktige og trivelige medarbeidere som jeg vil savne, sier Hvassing. Nordkraft har skaffet seg en unik posisjon for videre vekst, og jeg ønsker hele laget lykke til videre. Hvassing skal fortsatt lede konsernet fram til høsten. Noen endelig sluttdato er det ennå ikke tatt stilling til.

Styreleder Olaf Larsen sier i en kommentar at styret tar Hvassings beslutning til etterretning, men beklager sterkt at de mister en så dyktig direktør.

– Klaus Hvassing har gjort en fremragende jobb for Nordkraft, men vi må bare godta at fristelsen til å returnere til Afrika ble for stor.

Styret starter umiddelbart prosessen med å rekruttere ny adm. direktør.
– Dette får selvsagt høyeste prioritet hos oss, sier Larsen. Nordkraft er en svært viktig bedrift med store vekstmuligheter.

– Det er derfor av størst betydning for oss å finne den rette personen til stillinga, selv om det kan ta noe tid, avslutter han.