Anskaffelser
Nordkraft anskaffer årlig varer og tjenester til en verdi av ca. 150 millioner kroner. Anskaffelsene gjennomføres i henhold til Nordkrafts innkjøpsreglement.
Nordkraft som kunde
Vår hovedvirksomhet er i Hålogaland, men har også virksomhet og prosjekter i flere deler av Norge. Dette betyr at vi er avhengige av leverandører som opptrer både lokalt og sentralt i markedet for leveranser til energiforsyningen.
For alle ledd i forsyningskjeden ønsker Nordkraft å samarbeide med konkurransedyktige leverandører som kan bidra til en positiv utvikling. Nordkraft stiller objektive krav til sine leverandører innenfor blant annet HMS, ytre miljø og kvalitet.
Leverandørrelasjoner
Nordkraft har som prinsipp at alle leverandører skal behandles likt og at forholdet partene imellom skal baseres på gjensidig respekt. Våre prosedyrer skal sikre lik mulighet og rettferdig behandling av våre leverandører. Nordkraft satser på å gi informasjon til markedet både i forkant og etterkant av større anskaffelser. Nordkraft legger vekt på at forholdet til leverandørene skal være basert på en høy etisk standard.
Nordkraft stiller følgende grunnleggende krav til sine anskaffelser:
- Alle anskaffelser skal så langt det er mulig baseres på konkurranse
- Hele anskaffelsesprosessen skal være forutsigbar og gjennomsiktig
- Utvelgelse av kvalifiserte tilbydere skjer på grunnlag av kunngjorte, objektive og ikke-diskriminerende kriterier
- Tildeling av kontrakter skjer på grunnlag av en totaløkonomisk vurdering av tilbudene og ihht de gitte kriteriene
Rett til informasjon ifølge åpenhetsloven
Nordkraft er underlagt Åpenhetsloven. Kort sagt skal loven fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og sikre at allmenheten får tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser ved brudd på disse. Anstendige arbeidsforhold og innsyn i dette, er de viktigste stikkordene.
Alle som tar skriftlig kontakt via post@nordkraft.no skal få informasjon om hvordan Nordkraft håndterer faktiske og mulige negative konsekvenser som er avdekket ved aktsomhetsvurderingen. Svarfrist for henvendelser er tre uker.